Inget avdrag för kundevent
Ett företags utgifter för kundevent som riktats mot befintliga kunder, samarbetspartners och tilltänkta kunder ansåg kammarrätten vara representation som inte var avdragsgill.
H AB bedriver kapitalförvaltning för kunders räkning. För att behålla gamla och förvärva nya kunder hade företaget bjudit in olika kundgrupper till event av kulturell karaktär där företaget även bjöd på viss förtäring.
Marknadsföring eller representation
Om ett företags utgifter för kundevent kan räknas som marknadsföring är hela beloppet fullt avdragsgillt. Det kräver i regel att aktiviteten riktar sig mot en obestämd krets av personer som kan anses vara potentiella kunder.
När eventet inte är marknadsföring kan en del av de totala utgifterna få dras av enligt reglerna för representation, om lagens krav för detta är uppfyllda. Det kan vara fallet när aktiviteten riktar sig mot en bestämd krets personer. Avdrag får då endast göras för skäliga utgifter som har ett omedelbart samband med näringsverksamheten på sådant sätt att det uteslutande är fråga om att inleda eller upprätthålla affärsförbindelser eller om utgifterna avser jubileum eller personalvård.
Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten påpekade att avgörande för avdragsrätten för en utgift är utgiftens samband med företagets förvärvande och bibehållande av inkomster. Representation och marknadsföring för att främja ett företags försäljning uppfyller detta krav på samband.
Genom knytande av kontakter med tilltänkta kunder och stärkande av banden med gamla kunder ansåg förvaltningsrätten att eventen i de aktuella målen hade främjat företagets försäljning.
Det huvudsakliga syftet med eventen var därför avgörande för om avdragsrätten skulle bedömas enligt reglerna för marknadsföring eller representation.
Av utredningen framgick att det var vid den förtäring som det bjudits på och i samband med anmälan som kontakter hade knutits med nya kunder. Eventen hade präglats av gästfrihet mot deltagarna med syfte att bereda deltagarna trivsel och nöje. Det huvudsakliga syftet var därför representation, ansåg förvaltningsrätten. Därmed uppkom frågan om representationen hade sådant omedelbart samband med den bedrivna verksamheten att avdrag kunde medges.
Enligt förvaltningsrätten hade representationen inte något omedelbart samband med företagets näringsverksamhet. I samband med eventen hade det inte förts några affärsförhandlingar med kunder eller tilltänkta kunder även om kontakter knutits. Den omständigheten att representationen bidragit till såväl nya kunder som att gamla kunder hade kunnat behållas föranledde enligt förvaltningsrätten inte någon annan bedömning. Företagets representation vid kundeventen medförde därför ingen rätt till avdrag.
Kammarrätten i Stockholm instämde i förvaltningsrättens bedömning.
Dom 2015-05-08. Mål nr 8991, 8992-14
Företagsaktuellt nr 4 2015
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda …
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på …
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id …
Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång
Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta …
Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna
Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och …