Inget avdrag för kundevent

Ett företags utgifter för kundevent som riktats mot befintliga kunder, samarbetspartners och tilltänkta kunder ansåg kammarrätten vara representation som inte var avdragsgill.

H AB bedriver kapitalförvaltning för kunders räkning. För att behålla gamla och förvärva nya kunder hade företaget bjudit in olika kundgrupper till event av kulturell karaktär där företaget även bjöd på viss förtäring.

Marknadsföring eller representation

Om ett företags utgifter för kundevent kan räknas som marknadsföring är hela beloppet fullt avdragsgillt. Det kräver i regel att aktiviteten riktar sig mot en obestämd krets av personer som kan anses vara potentiella kunder.

När eventet inte är marknadsföring kan en del av de totala utgifterna få dras av enligt reglerna för representation, om lagens krav för detta är uppfyllda. Det kan vara fallet när aktiviteten riktar sig mot en bestämd krets personer. Avdrag får då endast göras för skäliga utgifter som har ett omedelbart samband med näringsverksamheten på sådant sätt att det uteslutande är fråga om att inleda eller upprätthålla affärsförbindelser eller om utgifterna avser jubileum eller personalvård.

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten påpekade att avgörande för avdragsrätten för en utgift är utgiftens samband med företagets förvärvande och bibehållande av inkomster. Representation och marknadsföring för att främja ett företags försäljning uppfyller detta krav på samband.

Genom knytande av kontakter med tilltänkta kunder och stärkande av banden med gamla kunder ansåg förvaltningsrätten att eventen i de aktuella målen hade främjat företagets försäljning.

Det huvudsakliga syftet med eventen var därför avgörande för om avdragsrätten skulle bedömas enligt reglerna för marknadsföring eller representation.

Av utredningen framgick att det var vid den förtäring som det bjudits på och i samband med anmälan som kontakter hade knutits med nya kunder. Eventen hade präglats av gästfrihet mot deltagarna med syfte att bereda deltagarna trivsel och nöje. Det huvudsakliga syftet var därför representation, ansåg förvaltningsrätten. Därmed uppkom frågan om representationen hade sådant omedelbart samband med den bedrivna verksamheten att avdrag kunde medges.

Enligt förvaltningsrätten hade representationen inte något omedelbart samband med företagets näringsverksamhet. I samband med eventen hade det inte förts några affärsförhandlingar med kunder eller tilltänkta kunder även om kontakter knutits. Den omständigheten att representationen bidragit till såväl nya kunder som att gamla kunder hade kunnat behållas föranledde enligt förvaltningsrätten inte någon annan bedömning. Företagets representation vid kundeventen medförde därför ingen rätt till avdrag.

Kammarrätten i Stockholm instämde i förvaltningsrättens bedömning.

Dom 2015-05-08. Mål nr 8991, 8992-14

Företagsaktuellt nr 4 2015



Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar …

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett …

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar …

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det …

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är …

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en …

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt …

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en …

Jens Nylander: ”Noggrannare leverantörskontroller kan förhindra ekonomisk brottslighet”

De kriminella blir allt mer raffinerade och allt fler företagare vittnar om att de utsätts för bedrägerier. I denna verklighet blir det allt viktigare för företagare att inte bara känna …

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive …

Senaste nytt